تأملی فلسفی در باب فناوری و دلالت های تربیتی آن |
کد مقاله : 1177-CNF |
نویسندگان |
حسین شمس *1، معصومه افشار2 1استایار گروه علوم نربیتی پردیس شهید مقصودی همدان 2گروه آموزش علوم تربیتی |
چکیده مقاله |
چکیده مفهو م فناوری را می توان از جنبه های گوناگون و با رویکردها ی مختلفی مورد تأمل قرار داد. توجه به جنبه های مختلف علمی، فلسفی، اجتماعی، فرهنگی، تربیتی و حتی اخلاقی و سیاسی فناوری، روز به روز پررنگ تر و پردامنه تر می شود. امروزه رویکردهای فلسفی به فناوری اهمیت بالایی یافته است. پژوهش حاضر با هدف بررسی و مطالعه فناوری و استنتاج دلالت های آن در تعلیم و تربیت با رویکرد فلسفی انجام گرفته است. روش مطالعه در این پژوهش اسنادی- تحلیلی است. بر اساس هدف و روش پژوهش، سوالات پژوهش به شرح زیر، صورت بندی شده است: 1- آیا فناوری یک موضوع فلسفی به شمار می رود؟ 2- از نگاه فلسفی، ذات یا ماهیت فناوری چیست؟ 3- در باب فناوری چه رویکردهای فلسفی ای مطرح است؟ 4- دلالت های تربیتی نگاه فلسفی به فناوری چه می باشند؟ یافته هانشان می دهد که فناوری یکی از پدیده های بشری است و همانگونه که سایر پدیده های بشری یا طبیعی محتاج تأمل فلسفی و اندیشیدن هستند، فناوری هم موضوع تأمل فلسفی قرار می گیرد. واقعیت بیرونی و مطالعه سیرتاریخی هم حاکی از آن است که پدیده فناوری مورد بررسی های فلسفی اندیشمندان بزرگی در طول تاریخ قرار گرفته است. |
کلیدواژه ها |
واژههای کلیدی: فناوری، فلسفه، اندیشه، تعلیم و تربیت |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه شفاهی |