ضرورت پارادایم- شیفت از یادگیری زبان به کمک رایانه به یادگیری دیجیتالی زبان |
کد مقاله : 1166-CNF |
نویسندگان |
مجتبی الماسی * دانشگاه علامه طباطبایی |
چکیده مقاله |
بکارگیری فناوری اطلاعات در زمینه آموزش زبان، از زمینههایی است که از بدو پیدایش و ورود رایانه به زندگی انسان و به ویژه آموزش با سرعت زیادی مورد توجه بوده است. یادگیری زبان به کمک رایانه(CALL) اصطلاحی پوششی است برای اشاره به انواع کاربردهای رایانه در آموزش زبان. یادگیری زبان به کمک رایانه (CALL) شامل طیف گستردهای از فعالیتهاست که توصیف آن را به عنوان یک ایده واحد دشوار میکند. رویکردCALL، انواع متنوعی از مسائل همانند طراحی مواد آموزشی، فنآوریها، نظریههای آموزشی و شیوههای آموزش را در بر میگیرد. مواد آموزشی میتواند مواد آموزشی که برای یادگیری زبان ساخته میشوند و یا بکارگیری و سفارشی-سازی مواد آموزشی موجود، ویدئوها و یا سایر مطالب مبتنی بر رایانه را شامل شود. از زمان طرح مفهوم CALL تا به امروز، سه فناوری جدید یادگیری زبان به کمک موبایل(MALL)، واقعیت مجازی(VR) و یادگیری زبان مبتنی بر بازی(GBLL) گسترش زیادی یافتهاند. پارادایم یادگیری دیجیتالی زبان (DLL)، با هدف تلفیق نظری و چهارچوب تحلیلی، در مورد چگونگی تاثیرگذاری فناوریهای موجود و نو ظهور، بر طراحی و توسعه برنامههای یادگیری زبان دیجیتال از نظر چهار بعد شناختی، اجتماعی، عاطفی و عصبی، توسط لی و لان(2021) پیشنهاد شده است. محققان پیشبینی میکنند که در دهه سوم قرن حاضر با توجه به تغییر پارادایم از رویکردهای معلم-محور به یادگیری دانشآموز-محور در یادگیری زبان در گذشته، یادگیری دیجیتالی زبان(DLL) بر نوآوریهای مبتنی بر فناوریهای جدید متمرکز خواهد بود. هدف این مقاله توصیف دقیق چارچوب(DLL) و پیشنهادهایی کاربردی برای استفاده از آن در حوزه آموزش و پرورش میباشد. |
کلیدواژه ها |
یادگیری، یاددهی، رایانه، موبایل، بازی، واقعیت مجازی، یادگیری زبان به کمک رایانه، یادگیری زبان به کمک موبایل ، یادگیری زبان مبتنی بر بازی، یادگیری دیجیتالی زبان. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |