آموزش پادکستی: گامی مکمل برای رسیدن به «یادگیری اثربخش» |
کد مقاله : 1164-CNF |
نویسندگان |
علیرضا آورند1، مریم کیانی برازجانی *2 1آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان 2مدرس دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
گسترش استفاده از فناوری در زندگی روزمره، سبب شده است تا همهی جوانب زندگی انسانها در گرو تعاملی موثر با آن قرار بگیرد. استفاده از تکنولوژیها و فناوریهای گوناگون و ترکیب آن در آموزش در دو دههی اخیر مورد توجه کشورهای پیشرو در آموزش بوده است. پادکست (Podcast) نوعی از انواع محتوای صوتی است که تفاوت اصلی آن با رادیو در نحوهی استفاده و تعامل کاربر با آن است؛ کاربر استفادهکنندهی پادکست میتواند هر بخش از محتوا را بهدلخواه خود عقب یا جلو ببرد و هرچند بار که میخواهد گوش دهد. «Podcast Learning» که معادل «آموزش از طریق پادکست» یا به زبان ساده «آموزش پادکستی» است، یکی از شیوههای نوین آموزش در جهان است که تا کنون در ایران بهطور رسمی انجام نشده است. در «آموزش پادکستی»، معلم محتوای آموزشی یا تربیتی موردنظر خود را ضبط میکند و در اختیار دانشآموز قرار میدهد. از مزایای این طرح میتوان به قابل استفاده بودن در شرایط و زمان دلخواه، منحصر نکردن آموزش در مدرسه و تقویت هوش شنوایی دانشآموزان اشاره کرد. در این پژوهش آموزش پادکستی در دروس گوناگون مورد بررسی قرار گرفته است و سپس به ارائهی پیشنهاداتی همچون «ساخت پادکست در کلاس درس به کمک معلمان و دانشآموزان» و «گنجاندن آموزش ساخت پادکست در برنامهی درسی دانشگاه فرهنگیان» در جهت غنیکردن این نوع آموزش داده شده است. امید است با پیشرفتن همگام با تکنولوژی و استفاده از فناوریهای گوناگون در آموزش، باعث رشد تحصیل دانشآموزان این کشور باشیم. |
کلیدواژه ها |
پادکست، تکنولوژی آموزشی، یادگیری اثربخش، تربیت معلم، تدریس، Podcast Learning |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |