تاثیر گروههای آموزش زبان انگلیسی در شبکه‌های اجتماعی بر یادگیری دانش‌آموزان
کد مقاله : 1160-CNF
نویسندگان
حسن رحیمی *1، محمد شوروزی2
1مدیریت نیازسنجی
2سازمان مرکزی
چکیده مقاله
از آنجایی که شبکه‌های اجتماعی مجازی را می‌توان نوعی از آموزش از راه دور به حساب آورد، لذا اینگونه آموزش می‌تواند در موقعیت‌هایی که امکان حضور معلم و فراگیر در یک کلاس درس وجود ندارد، بسیار پرکاربرد باشد و در حالت کلی با آموزش مجازی می‌توان گامی در جهت تحقق عدالت آموزشی برداشت. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر گروه‌های آموزش زبان انگلیسی در شبکه های اجتماعی بر یادگیری دانش آموزان پایه هفتم صورت پذیرفت. روش تحقیق شبه آزمایشی بوده و در آن از طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. جامعه تحقیق کلیه دانش آموزان پایه هفتم در منطقه 19 شهر تهران می باشد. حجم نمونه برای این پژوهش در دو گروه کنترل و آزمایش، 40 نفر در نظرگرفته شده است. 20 نفر در گروه کنترل و 20 نفر نیز در گروه آزمایش حضور داشتند. انتخاب این حجم نمونه از طریق نمونه‌گیری هدفمند بوده است. به دانش‌آموزان گروه آزمایش از طریق روشهای آموزش معمولی و گروه های آموزش زبان انگلیسی در شبکه‌های اجتماعی مجازی (گروه های تلگرام و موبرگرام) و به دانش آموزان گروه کنترل به صورت روشهای آموزشی معمولی و بدون استفاده از شبکه اجتماعی مجازی آموزش داده شد. به منظور آزمون فرضیه های پژوهش از تحلیل کواریانس چند متغیره و از نرم افزار Spss19 استفاده گردید. نتایج به دست آمده نشان داد اثربخشی گروههای آموزش زبان انگلیسی در شبکه های اجتماعی بر یادگیری مهارت‌های پنج گانه یادگیری زبان انگلیسی دانش‌آموزان پایه هفتم مثبت و معنادار است.
کلیدواژه ها
شبکه‌های اجتماعی مجازی، آموزش زبان انگلیسی، آموزش مجازی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی