کاربرد بازی وارسازی در آموزش ریاضی دوره ابتدایی |
کد مقاله : 1151-CNF |
نویسندگان |
رباب رحمتی *1، سالار علی مددی2 1استادیار، گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 14665-889تهران، ایران 2دانشجوی آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان البرز. ایران |
چکیده مقاله |
بازی وارسازی درآموزش یکی از رویکردهای یادگیری است که با هدف افزایش مشارکت دانش آموزان و افزایش جذابیت جلسات یادگیری بکار گرفته می شود. یکی از حوزه های مهم استفاده از بازی وارسازی در آموزش دوره ابتدایی است. لذا این پژوهش با هدف بررسی مقالات منتشرشده درباره بازی وارسازی درآموزش دروس ریاضی دوران ابتدایی به شیوه مروری انجام شده است. مقالات منتشرشده در پایگاههای اسکوپوس، ساینس دیرکت و اسپرینگر با استفاده از کلیدواژههای: «بازی وارسازی»، «آموزش بازی گونه »، «بازی وارسازی در ریاضی»، « بازی وارسازی درابتدایی»، «بازی در آموزش» مورد جستوجو قرار گرفتند. تمامی مقالات منتشرشده از سال 2017 تا 2023 موردبررسی و مورد تحلیل قرار گرفتند که پس از غربالگری 17عنوان انتخاب و تحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان داد که چاپ مقالات در سال های 2020 و 2021 بیشترین تعداد را داشته و کشورترکیه با 17%و کشورهای آمریکا و هنگ کنگ هر یک با 12%به ترتیب بیشترین مقالات چاپ شده را دارا بودند. همچنین یافته های پژوهش نشان داد که بازی وار سازی 25% بر عملکرد و پیشرفت تحصیلی، 19% برمیزان مشارکت و یادگیری تعاملی، 8% به درک بهتر از روابط بازی و دانش، افزایش عملکرد شناختی، 6% به توانمندسازی، هدف گذاری و عملکرد اجتماعی دانش آموزان تاثیر مثبت داشته و 6%موجب افزایش جذابیت درس ریاضی و 3%نگرش دانشآموزان نسبت به درس، شوق یادگیری و حل مسئله را بهبود بخشیده است.درنتیجه با توجه به یافته های پژوهش توجه به بازی وارسازی در آموزش ریاضی دوره ابتدایی توسط معلمان به جذابیت بیشتر درس ریاضی و یادگیری بهتر آن بیانجامد. |
کلیدواژه ها |
بازی وارسازی، آموزش ریاضی، یادگیری، دانش آموزان، دوره ابتدایی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |