مطالعه تطبیقی مولفه‌های آموزش سواد رسانه‌ای در ایران و کشور های توسعه یافته فنلاند و کانادا
کد مقاله : 1147-CNF
نویسندگان
زینب رضایی1، رحیم مرادی *2
1دانشجو/ساختمان علوم انسانی/دانشکده تعلیم وتربیت/دانشگاه علوم تحقیقات تهران
2استادیار گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه اراک
چکیده مقاله
سواد رسانه‌ای شامل شیوه‌هایی است که به مردم اجازه می‌دهد به رسانه‌ها دسترسی و ارزیابی انتقادی پیدا کنند. سواد رسانه ای تنها به یک رسانه محدود نمی شود. در بیانیه یونسکو در حوزه آموزش به این نکته اشاره شده است: درک انتقادی از فضای رسانه ای که ما را احاطه کرده، به منظور افزایش اصول شهروندی و مشارکت عمومی مورد تاکید قرار گرفته است و از این رو در سال های اخیر توجه زیادی به رسانه ها شده است. آموزش سوادآموزی به ویژه در کشورهای اروپایی بر رسانه های دیجیتال تاکید دارد. هدف تحقیق حاضر مطالعه تطبیقی مولفه های آموزش سواد رسانه ای در ایران با کشور های توسعه یافته فنلاند و کانادا بود. پژوهش حاضر یک پژوهش کیفی و کاربردی است که به روش تطبیقی انجام شد. کانادا به عنوان پیشرو در آموزش سواد رسانه ای و فنلاند به دلیل رویکردهای متنوع آن انتخاب شدند. داده ها در یک فرآیند اسنادی با مراجعه به مقالات علمی معتبر و وب سایت های وزارت آموزش و پرورش و انجمن‌های معتبر آموزش سواد رسانه ای کشورهای منتخب جمع آوری و تجزیه و تحلیل شدند. به منظور افزایش اعتبار اسناد اصلی و افزایش پایایی، خود ارزیابی توسط محققین انجام شد. یافته ها بیشترین شباهت ها را در روش های یاددهی-یادگیری و بیشترین تفاوت‌ها را در سازماندهی محتوا نشان می دهد.
کلیدواژه ها
مطالعه تطبیقی، آموزش، سواد رسانه ای، ایران، فنلاند، کانادا.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی