مروری بر کاربردهای فناوری های دیجیتالی در آموزش |
کد مقاله : 1143-CNF |
نویسندگان |
سعید بهرامی *1، حسنعلی اصغری2 1گروه علوم تربیتی، پردیس شهید رجایی قزوین، دانشگاه فرهنگیان، مدیر مرکز نوآوری و کارآفرینی 2علوم تربیتی، پردیس شهید رجایی، دانشگاه فرهنگیان، قزوین |
چکیده مقاله |
از مولفه های اساسی برنامه توسعه پایدار سازمان ملل متحد در سال 2030، آموزشی با تضمین کیفیت فراگیر و عادلانه برای همه می باشد. فنآوری های دیجیتال از ابزارهای ضروری هستند که برای دستیابی به این هدف پدید آمده اند. تحقیقات مختلف نشان می دهد که به کار گیری این فناوری ها تأثیر بسیار زیادی بر سیستم آموزشی دارند. نقش و اهمیت کاربردهای فناوریهای دیجیتال در آموزش به ویژه در دوران همه گیری کرونا بیشتر شده و یک تغییر نگرش در کل سیستم آموزشی ایجاد کرده است. به طوری که در حال حاضر فناوری های دیجیتال، نه تنها یک ارائهدهنده دانش، بلکه به عنوان یک مربی و یک ارزیاب سازنده اطلاعات در سیستم آموزشی محسوب می شوند. آسانتر نمودن فعالیت های آموزشی برای دانش آموزان، افزایش علاقه آنان به امر تحقیق، کاهش پیدا کردن هزینه های آموزش بخشی از مزایا و کاربردهای استفاده از فنآوری های دیجیتال محسوب می شوند. در این مقاله هدف این است که نیاز به فناوری های دیجیتال در آموزش، کاربردهای مختلف استفاده از آن و چالش های عمده فناوری ها در آموزش را مرور و مورد بحث قرار داد. جدیدترین یافته ها با مطالعه تحقیقات مختلف نشان می دهد که با وجود فنآوری های پیشرفته و نوین در این حوزه هنوز هیچ جایگزین برای آموزش و یادگیری سنتی وجود نداشته و در عصر حاضر نیز بهترین نوع آموزش، یادگیری در کلاس درس به شکل یادگیری معکوس و استفاده ترکیبی (آن لاین و آف لاین) به طور همزمان می باشند. |
کلیدواژه ها |
فنآوری های دیجیتالی، کلاس دیجیتالی، فنآوری های آموزشی، تدریس آن لاین |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |