بررسی سامانه مدیریت یادگیری از دیدگاه اساتید و دانشجومعلمان دانشگاه های فرهنگیان سراسر کشور و ارائه راهکار جهت بهبود و توسعه آموزش الکترونیک
کد مقاله : 1139-CNF
نویسندگان
رحیم محجوب *1، فرناز فضلغلی2
1استاد مدعو دانشگاه فرهنگیان، مدیریت امور پردیس های استان قزوین، ایران
2دانشجوی کارشناسی پیوسته دبیری آموزش کار و فناوری، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهیده بنت الهدی صدر، قزوین، ایران
چکیده مقاله
آموزش الکترونیک انواع مختلفی دارد که از آن می توان به آموزش آنلاین هم زمان و آموزش آنلاین تعاملی اشاره نمود. آموزش الکترونیک دانشگاه فرهنگیان در بستر سامانه LMS صورت می پذیرد. از امکانات این سامانه می توان به دسترسی به اساتید برای رفع اشکال، ثبت نمرات فراگیران و ایجاد صفحه شخصی برای هر فرد اشاره کرد. روش پژوهش این مقاله، استفاده از نظرسنجی با جامعه آماری81 نفر بود که اساتید و دانشجومعلمان پردیس های سراسر کشور در آن شرکت کردند. سؤالات نظرسنجی شامل بررسی دانش و مهارت استفاده از فناوری در اساتید و دانشجومعلمان، بررسی امکانات سامانه مدیریت یادگیری، بررسی ویژگی های ظاهری این سامانه نظیر گرافیک و به کارگیری پلتفرم ها و اپلیکیشن های مختلف برای افزایش بازدهی آموزش مجازی بود. طبق بررسی های انجام شده، مهارت استفاده از فناوری در عموم افراد متوسط است و باید با شرکت در دوره های آنلاین و حضوری و مطالعه کتاب های فنی آن را ارتقاء داد. برای افزایش بهره وری از آموزش، می توان از پلتفرم های مختلف نظیر TED و ZOOM استفاده نمود. همچنین، به کارگیری آموزش تلفیقی در دانشگاه های فرهنگیان می تواند بازدهی آموزش را افزایش دهد. در این مقاله، همچنین به تاریخچه آموزش الکترونیک، انواع آموزش الکترونیک، امکانات سامانه مدیریت یادگیری و یادگیری تلفیقی پرداخته می شود. هدف نگارش این مقاله، بهبود کیفیت آموزش مجازی و ارتقای یادگیری دانشجومعلمان فرهیخته سراسر کشور است.
کلیدواژه ها
سامانه مدیریت یادگیری، آموزش تلفیقی، آموزش الکترونیک، تعامل درست دانشجویان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر