تحلیل فلسفی یادگیری فناورانه با تاکید بر دیدگاه انتقادی |
کد مقاله : 1136-CNF |
نویسندگان |
سینا ترکاشوند *1، فاطمه عابدی برازنده2 1دانشگاه فرهنگیان 2دانشگاه بوعلی سینا همدان |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر تحلیل فلسفی یادگیری فناورانه با تاکید بر دیدگاه انتقادی است. روش پژوهش تحلیلی می باشد. یافتههای پژوهش نشان داد که ماهیت فناوری اطلاعات از دیدگاه نظریه پردازان انتقادی خنثی نبوده، بلکه دارای ماهیت هنجارین می باشد به گونه ای که نظریه پردازان بازتولید بر نقد سیاسی اقتصادی فناوری اطلاعات تاکید دارند ولی نظریه پردازان مقاومت بر نقد جامعه شناسانه فناوری اطلاعات تمرکز کرده اند و معتقدند نکته ای که نظریه پردازان بازتولید به آن توجه نکردند بر نقش اساسی انسان در ایجاد تحول و تغییر در نظام آموزشی است و بر پرورش بینش انتقادی تاکید دارند لذا منکر اثرات مثبت فناوری ها در نظام آموزشی نیستند بلکه معتقدند اگر در به کاربردن فناوری ها فقط محدود به چگونگی بهره گیری از آنها شویم منطق فنی نظام تربیتی را در بر می گیرد و رفتار و عمل فراگیران قلمرو تعلیم وتربیت رنگ و بوی فناورانه به خود می گیرد. از نظر فلاسفه انتقادی آنچه موجب نگرانی است این است که انسان تحت سلطه پنهان آن قرار گیرد . همچنین فناوری های نوین نه تفکر و دانش است و نه ابزاری برای ارزشیابی دانش، بلکه شکل دیگری از رفتار انسانی است که می تواند توسط او مورد انتقاد قرار گیرد. در نتیجه با وارد سازی فناوری اطلاعات به آموزش،رسالت معلمان، یعنی تشویق دانش آموزان به تفکر و یادگیری همچنان بایستی باقی بماند. |
کلیدواژه ها |
یادگیری فناورانه، دیدگاه انتقادی، تحلیل فلسفی، اپل |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |