ساختار شناسی بازی وارسازی؛ فرصت‌ها و چالش‌ها: یک مطالعه مروری
کد مقاله : 1131-CNF
نویسندگان
حسین مرادی مخلص *1، صدیقه سبزی2
1عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه بوعلی سینا
2دانشگاه بوعلی سینا
چکیده مقاله
امروزه، زندگی انسان‌ها به‌طور فزاینده‌ای شبیه به بازی‌ها شده است. بازی وارسازی یک رویکرد ابتکاری است که هدف آن افزایش تعامل و انگیزه فراگیران در جهت رسیدن به اهداف می‌باشد. طی دو دهه گذشته، مطالعات گسترده‌ای درباره بازی‌وارسازی آموزش و یادگیری انجام‌شده است. بر این اساس چهارچوب‌های متعددی در این زمینه ارائه‌شده است و در این رابطه مفاهیم بسیاری موردبررسی قرارگرفته‌اند؛ ازجمله، عناصر بازی، انواع بازیکن، انگیزه‌های درونی و بیرونی، ویژگی‌های فردی فراگیران، تعامل عناصر بازی، ویژگی‌های فردی. متخصصین حوزه آموزش چهارچوب‌های مطرح و مفاهیم ذکرشده را در طراحی بازی‌ها به‌خوبی به‌کاربرده‌اند. هدف پژوهش حاضر بررسی مهم‌ترین چهارچوب‌های بازی‌وارسازی در آموزش و یادگیری سپس کاربردهای بازی-وارسازی در آموزش، جهت‌گیری‌ها و چالش‌های پیش روی بازی‌وارسازی در آموزش و یادگیری است. یافته‌های این پژوهش از طریق روش مروری مفهومی به دست آمد. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش کیفی-توصیفی استفاده شد. یافته‌ها این مقاله نشان‌دهنده اثربخشی محیط‌های آموزشی بازی‌وارشده برافزایش یادگیری، مشارکت و انگیزه فراگیران است.
کلیدواژه ها
بازی‌وارسازی، چهارچوب‌ها، آموزش
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر