ساختار شناسی بازی وارسازی؛ فرصتها و چالشها: یک مطالعه مروری |
کد مقاله : 1131-CNF |
نویسندگان |
حسین مرادی مخلص *1، صدیقه سبزی2 1عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه بوعلی سینا 2دانشگاه بوعلی سینا |
چکیده مقاله |
امروزه، زندگی انسانها بهطور فزایندهای شبیه به بازیها شده است. بازی وارسازی یک رویکرد ابتکاری است که هدف آن افزایش تعامل و انگیزه فراگیران در جهت رسیدن به اهداف میباشد. طی دو دهه گذشته، مطالعات گستردهای درباره بازیوارسازی آموزش و یادگیری انجامشده است. بر این اساس چهارچوبهای متعددی در این زمینه ارائهشده است و در این رابطه مفاهیم بسیاری موردبررسی قرارگرفتهاند؛ ازجمله، عناصر بازی، انواع بازیکن، انگیزههای درونی و بیرونی، ویژگیهای فردی فراگیران، تعامل عناصر بازی، ویژگیهای فردی. متخصصین حوزه آموزش چهارچوبهای مطرح و مفاهیم ذکرشده را در طراحی بازیها بهخوبی بهکاربردهاند. هدف پژوهش حاضر بررسی مهمترین چهارچوبهای بازیوارسازی در آموزش و یادگیری سپس کاربردهای بازی-وارسازی در آموزش، جهتگیریها و چالشهای پیش روی بازیوارسازی در آموزش و یادگیری است. یافتههای این پژوهش از طریق روش مروری مفهومی به دست آمد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از روش کیفی-توصیفی استفاده شد. یافتهها این مقاله نشاندهنده اثربخشی محیطهای آموزشی بازیوارشده برافزایش یادگیری، مشارکت و انگیزه فراگیران است. |
کلیدواژه ها |
بازیوارسازی، چهارچوبها، آموزش |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |