تجربه زیسته طراحی آموزشی فناوری محور برای آموزش تلفیقی وموثر بخش فیزیک |
کد مقاله : 1129-CNF |
نویسندگان |
مصطفی سهرابلو * دبیررسمی آموزش وپرورش |
چکیده مقاله |
طراحی آموزشی، پیش بینی و تنظیم رویدادهای آموزشی بر اساس اهداف، محتوا و امکانات موجود و با توجه به ویژگیها و ساخت شناختی دانش آموزان است.معمولا طراحی آموزشی یک فرآیند است که خروجی آن طرح درس می باشد. در تمامی الگوهای طراحی آموزشی، چهار مرحله اساسی مشاهده می شود.مرحله اول: تنظیم اهداف آموزشی، مرحله دوم: تحلیل موقعیت آموزشی ،مرحله سوم: تحلیل و تعیین محتوا، روش ها و وسایل آموزشی ،مرحله چهارم: تحلیل و تعیین نظام ارزشیابی است.بنابراین طراحی آموزشی منظم ودقیق ،منجربه آموزش موثر ویادگیری معناداردردانش آموزان خواهدشد.دراین مقاله (شامل 2تجربه زیسته آموزشی)،نگارنده با توجه مراحل اصلی طراحی آموزشی وبراساس برنامه درسی ملی ،وبرای افزایش کیفیت یادگیری دانش آموزان دربخش فیزیک درس علوم تجربی اقدام به طراحی آموزشی فناورانه با محوریت محتواهای معلم ساخته شامل:نرم افزارهای تعاملی،آزمون های هوشمند برای آموزش موثرنمودودرکلاس علوم تجربی وبخش فیزیک مورد استفاده قرارداد. بعدازطراحی آموزشی این دودرس،موضوع طبق طرح درس ها درکلاس علوم تجربی مدرسه روستا با تعداد23نفردانش آموز مختلط اجراگردید. نتایج استفاده از طراحی های آموزشی تلفیقی وفناورانه نسبت به طراحی های معمولی،درآموزش بخش فیزیک رضایت بخش وبهتر بود. |
کلیدواژه ها |
طراحی آموزشی فناوری محور،طرح درس،آموزش فناورانه،علوم تجربی،محتوای معلم ساخته،طرح درس تلفیقی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |