بررسی امکان پیاده سازی فناوری بلاکچین در7محور آموزشی ویادگیری وارایه نمونه های کاربردی آن
کد مقاله : 1127-CNF
نویسندگان
مصطفی سهرابلو *
دبیررسمی آموزش وپرورش
چکیده مقاله
اززمان های گذشته تاکنون،کمیت وکیفیت آموزش متاثراز امکانات وابزارها وفناوری های مختلف همان دوره درجریان بوده است.بهره گیری صحیح وبه موقع ازفناوری های روز،آموزش معلمان ویادگیری فراگیران رابهتر،عمیق تر،جامع تر وجذاب ترمیکند.بلاکچین ،فناوری نسبتا جدیدی است که با داشتن ویژگیهای مهمی چون:امنیت بالا،شفافیت روند،ذخیره همه فعالیت ها،کارایی ودقت بالا،مستقل بودن وغیرمتمرکزبودن توجه بسیاری ازمحققان وموسسات را به ویژه درحوزه آموزش ویادگیری به خود جلب کرده است.ازین رو «بلاکچین به عنوان بخشی از چهارمین انقلاب صنعتی از زمان اختراع موتور بخار، برق و فناوری اطلاعات شناخته شده است»بلاکچین توانسته است فناوری های دیگرمانندهوش مصنوعی،وب معنایی،واقعیت مجازی و...را ساختار وچارچوب خود جای دهد وبصورت متقابل وتعاملی ازامکانات وویژگیهای یکدیگر استفاده کندکه این ویژگی بلاکچین بر کمیت وکیفیت محصولات وخروجی های پلتفرم های بلاکچینی وتاثیرگذاری های انها درحوزه های مختلف به ویژه آموزش ویادگیری افزوده است. دراین پژوهش که گردآوری داده هابه روش کتابخانه ای وروش تحلیلی-توصیفی وبراساس تجارب نگارنده ازبررسی منابع متعدد درحوزه بلاکچین انجام شده است،امکان پیاده سازی فناوری بلاکچین درحوزه آموزش با معرفی وارایه نمونه های عینی وکاربردی در7محور مرتبط آموزشی ویادگیری بررسی شد.نتایج پژوهش نشان دادبلاکچین درحوزه آموزش ویادگیری درموضوعات مختلف:حل مساله،نوآوری،تولیدمحتوا و...قابلیت اجراشدن دارد.
کلیدواژه ها
آموزش دربستر بلاکچین، امکان پیاده سازی بلاکچین درآموزش، واقعیت مجازی،وب معنایی،نمونه های کاربردی بلاکچین،هوش مصنوعی،تولید محتوای الکترونیکی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی