بررسی اصول اخلاق حرفهای معلم در آموزش مجازی از منظر صحیفۀ سجادیه
کد مقاله : 1115-CNF
نویسندگان
محمد ملکی انور *
دبیر و دانشجوی کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی، قزوین، ایران
چکیده مقاله
اخلاق حرفه‌ای نقشی کلیدی و همه جانبهای در توسعه جوامع و بازتولید عقاید مذهبی ایفا میکند. این نقش در آموزش مجازی به سبب گستردگی و تازگی این فضا بسیار حائز اهمیت است. در صحیفۀ سجادیه اصول و آموزه‌های فراوانی را در خصوص رعایت اخلاق در ساحت معلمی وجود دارد که بخش عمدهای آن را در حوزۀ آموزش مجازی می‌یابیم. امام سجاد(ع) در برخورد با افراد گوناگون، در هر زمانی برای تعلیم و تربیت آنها رفتار خاصی را انجام می‌دادند؛ که با مطالعه دقیق در آثار ایشان، می‌توان آن رفتارها را به عنوان اصول اخلاق حرفه‌ای معلم در آموزش مجازی شناسایی کرد. بنابراین پژوهش حاضر، با همین هدف، به بررسی و واکاوی اخلاق حرفه‌ای معلم در آموزش مجازی از منظر صحیفۀ سجادیه پرداخته است و با روش کتابخانه‌ای، داده‌های مرتبط با موضوع گردآوری شده و ضمن بررسی داده‌های، با استفاده از تحلیل اسنادی، به شناسایی اصول اخلاق حرفه‌ای معلم در آموزش مجازی از منظر صحیفۀ سجادیه پرداخته‌ شد و هشت اصل شناسایی گردید که عبارتند از: اصل یادآوری، اصل حرمت، اصل تشویق، اصل تفضل، اصل نیکی در برابر بدی، اصل نیک‌اندیشی ، اصل عذیرپذریری و عیب‌پویی و اصل موعظه.
کلیدواژه ها
اخلاق حرفه‌ای، آموزش مجازی، صحیفۀ سجادبه، معلم.
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه شفاهی