بررسی میزان و تأثیر استفاده از گوشی هوشمند در وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان شهرستان اسدآباد
کد مقاله : 1112-CNF
نویسندگان
عباس عبدی1، یونس وصالی مزین2، فاطمه قاسمی *3
1گروه علوم تربیتی،برنامه ریزی درسی ،دانشگاه تربیت دبیرشهیدرجایی ، تهران ، ایران
2گروه علوم تربیتی،تکنولوژی آموزشی، دانشگاه پیام نور،تهران، ایران
3گروه علوم تربیتی، تکنولوژی آموزشی ،واحد شیراز، ایران
چکیده مقاله
پژوهش حاضر باهدف بررسی میزان و تأثیر استفاده از گوشی هوشمند و اینترنت در بین دانش‌آموزان دختر و پسر دبستانی شهرستان اسدآباد انجام شده است. این پژوهش از نوع توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق، شامل کل دانش‌آموزان دبستانی شهرستان اسدآباد بودند. از جامعه آماری موردنظر تعداد ۲ مدرسه دخترانه و ۲ مدرسه پسرانه انتخاب شدند و با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تعداد ۸ کلاس درس انتخاب شده و از این کلاس درس‌ها تعداد ۲۳۴ دانش‌آموز به‌صورت تصادفی انتخاب شدند. نتایج تحقیق نشان داد 9/72 درصد دسترسی به گوشی هوشمند و 1/27 درصد دسترسی نداشتند. همچنین از میان دانش‌آموزانی که دسترسی به گوشی هوشمند داشتند، 3/57 درصد از گوشی هوشمند صرفاً برای موارد درسی استفاده می‌کنند و 5/62 درصد از دانش‌آموزان هرگز بدون نظارت و برنامه از گوشی هوشمند استفاده نکرده‌اند. بررسی فرضیات نشان داد که تفاوت معنی‌داری بین جنسیت و دسترسی و استفاده دانش‌آموزان از گوشی هوشمند و اینترنت وجود دارد، اما در زمینه وابستگی به گوشی هوشمند بین دانش‌آموزان دختر و پسر تفاوت معنی‌داری وجود نداشت. همچنین میان جنسیت دانش‌آموزان و نظارت بر استفاده دانش‌آموزان از گوشی هوشمند و اینترنت تفاوت معنی‌داری وجود داشت.
کلیدواژه ها
گوشی هوشمند، اینترنت، مدارس ابتدایی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر