بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر واقعیت افزوده در یادگیری و انگیزش تحصیلی دانشآموزان |
کد مقاله : 1111-CNF |
نویسندگان |
فاطمه قاسمی *1، یونس وصالی مزین2، عباس عبدی3 1گروه علوم تربیتی، تکنولوژی آموزشی ،واحد شیراز، ایران 2گروه علوم تربیتی،،تکنولوژی آموزشی، دانشگاه پیام نور،تهران، ایران 3گروه علوم تربیتی،برنامه ریزی درسی ،دانشگاه تربیت دبیرشهیدرجایی ، تهران ، ایران |
چکیده مقاله |
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر واقعیت افزوده بر میزان یادگیری و انگیزش دانشآموزان پسر پایه چهارم ابتدایی شهرستان اقلید بوده است. جامعه آماری تحقیق شامل دانشآموزان پسر پایه چهارم دوره ابتدایی شهرستان اقلید بود که در سال تحصیلی ۱۴۰2-۱۴۰1 مشغول به تحصیل بودند. روش پژوهش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل است. حجم نمونه برای هر دو گروه آزمایش و کنترل ۲۵ دانشآموز میباشد که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند و در گروه آزمایش، از نرمافزار واقعیت افزوده و در گروه کنترل، از آموزش معمول کلاسی استفاده شده است. برای اندازه گیری یادگیری از آزمونهای پیشرفت تحصیلی محقق ساخته درس علوم استفاده شد و برای انگیزه تحصیلی از پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر استفاده شد. همچنین بهمنظور تعیین پایایی آزمون ، از روش آلفای کرونباخ استفاده شد و پایایی آزمون ۸۹۵/۰ برای پیشآزمون و 913/0برای پسآزمون تعیـین گردیـد. جهت تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که واقعیت افزوده بر یادگیری و انگیزه تحصیلی دانشآموزان پایه چهارم مؤثر است. |
کلیدواژه ها |
واقعیت افزوده، علوم، فناوری، آموزش، یادگیری،انگیزش تحصیلی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |