افزایش مشارکت فعال دانش آموزان با طراحی درس افزار مجازی علوم تجربی
کد مقاله : 1110-CNF
نویسندگان
مصطفی سهرابلو *
دبیررسمی آموزش وپرورش
چکیده مقاله
علوم تجربی یکی ازدروس پایه وجزویازده حوزه یادگیری دربرنامه درسی ملی است وبه علت ارایه مطالب این کتاب درزمینه های مختلف فیزیک،شیمی،زمین شناسی وزیست شناسی وهمچنین ارتباط بامحاسبات ریاضی ودیگردروس،نقش زیادی می تواند درایجادانگیزه ورشد ویادگیری دانش آموزان ایفا نما ید،با بروز بیماری کرونا ،لزوم توجه به آموزش مجازی درکنار آموزش حضوری وفیزیکی بیشتراحساس شدو این فرآیند ترکیب آموزش حضوری ومجازی مستلزم تلفیق مهارت ودانش معلمان وامکانات وابزارهای لازم آموزشی و حمایت مدیران و... درمدارس می باشد.درمدارس روستایی هدف این اقدام پژوهی(74پسر و23دختر) به دلایل مختلف چون نبودامکانات مناسب،ضعف هایی درمسیراین رشد وجودداشت که برفعال نبودن مناسب دانش آموزان دردرس علوم تجربی متوسطه اول تاثیرگذاشته بود.باتوجه به این موارد،دراین اقدام پژوهی سعی شده تاباطراحی درس افزار مجازی وتعاملی علوم تجربی به عنوان یادگیری سیار توسط اقدام پژوه(نگارنده)باترکیب روش های خلاقانه حضوری دراین راستا،تاحدممکن وشرایط موجود مدارس،دانش آموزان دردرس وکلاس علوم تجربی فعال تر گردند وکلاسی شاداب وبانشاط تر ایجادگردد.ونتایج نشان داد که راهکارهای اجراشده درفعال نمودن دانش آموزان دردرس علوم تجربی هرسه پایه وایجاد کلاس جذاب، تاثیرمطلوب وافزایشی داشته است.
کلیدواژه ها
اقدام پژوهی،درس علوم تجربی،کلاس جذاب،مشارکت فعال دانش آموزان،درس افزار علوم تجربی،درس افزارتعاملی،آموزش مجازی
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر