تجربه زیسته:یادگیری جذاب وموثر درس عربی با طراحی بازی واره آموزشی الکترونیکی وتعاملی
کد مقاله : 1100-CNF
نویسندگان
مصطفی سهرابلو *
دبیررسمی آموزش وپرورش
چکیده مقاله
اصولا اگر فرآیند آموزش ویادگیر مفاهیم با مشارکت فعال دانش آموزان وفراگیران همراه نباشد،یا آموزش عمیق وموثر اتفاق نمی افتد ویا روند یادگیری ناقص پیموده خواهدشد.ازین روتلاش هابرای باکیفیت شدن آموزش هابرای دانش آموزان با بکارگیری روش های تدریس مختلف و...همراه است.گاه استفاده ازیک روش تدریس وبیشتر اوقات ترکیب روش های مختلف براساس شرایط ونیاز فراگیران میتوانددررفع مشکلات یادگیری وبهبودآموزش ها موثر واقع شود. علاوه براین، روش ها وراهبردهای آموزشی ویادگیری باید ازویژگی مهم«جذابیت» نیزبرخوردارباشندتابتوانند دانش آموزان رادرگیر یادگیری عمیق وپایدارکنند. روش های مختلفی درحوزه آموزشی کاربرد دارند که امروزه یکی ازین روش های مهم واثرگذار «گیمیفیکیشن » یا«بازی وارسازی» است. دراین راستا نگارنده مقاله با توجه به انگیزه پایین دانش آموزانش دریادگیری برخی مفاهیم درس عربی به ویژه افعال وضمایرمختلف، برای افزایش جذابیت محتوای درس عربی وبه دنبال آن یادگیری فعال ولذت بخش توسط دانش آموزان مدرسه روستا(35پسر و16دختر)،وبا توجه به نقش بازی در یادگیری موثر،اقدام به طراحی بازی واره آموزشی الکترونیکی وتعاملی درس عربی کرده و با استفاده در کلاس درس،نتایج مناسبی دریافت کرده است.
کلیدواژه ها
آموزش بازی وارعربی،بازی واره تعاملی،بازی واره درس عربی،یادگیری تعاملی،بازی واره آموزشی،فناوری آموزشی،کاربرد فناوری درآموزش،تجربه زیسته
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر