بررسی تجربه زیسته دانشجو معلمان از کاربرد فناوری در آموزش مجازی
کد مقاله : 1096-CNF
نویسندگان
کتایون حمیدی زاده *1، حدیث خسروبیگی2، فاطمه جودکی2، فاطمه درامامی2
1گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی
2دانشجوی کارشناسی امور تربیتی، دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی تجارب زیسته دانشجو معلمان از کاربرد فناوری در آموزش مجازی است. به همین منظور از رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی استفاده شد. جامعه‌ی آماری پژوهش شامل دانشجویان دختر دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی بودند که با روش نمونه‌گیری هدفمند 16 نفر از آن‌ها انتخاب شدند. ملاک انتخاب دانشجویان داشتن تجربه آموزش مجازی در ترم 1 و 2 دانشگاه بود؛ به‌این‌ترتیب دانشجویانی که ترم 1 و 2 دانشگاه را به‌صورت مجازی گذرانده بودند و هیچ تجربه‌ای از آموزش حضوری در دانشگاه نداشتند انتخاب شدند. به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها از روش مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از روش هفت مرحله‌ای کلایزی صورت پذیرفت. نتایج به‌دست‌آمده حاکی از وجود دو مضمون کلی چالش‌ها و فرصت‌های استفاده از فناوری در آموزش مجازی دانشجو معلمان بود. این چالش‌ها عبارتند از عدم کسب شایستگی‌های لازم در یادگیری دروس، مشکلات سازمانی، مشکلات برنامه درسی، مشکلات ناشی از عدم ارتباط چهره به چهره و فراهم نبودن زیرساخت‌ها اشاره کرد. درعین‌حال استفاده از فناوری در آموزش مجازی فرصت‌هایی همچون رفع محدودیت مربوط به زمان و مکان، افزایش دسترسی به محتوا و توسعه مواد فناوری دانشجویان را به دنبال داشته است. با توجه به نتایج حاصل تأکید بر معاون آموزش مجازی و تدارک پشتیبانی‌های لازم جهت تعدیل چالش‌های آموزش مجازی ضرورت دارد.
کلیدواژه ها
واژه‌های کلیدی: کاربرد فناوری، پدیدارشناسی، دانشگاه فرهنگیان، آموزش مجازی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی