کاربرد هوش مصنوعی و متاورس در پداگوژی
کد مقاله : 1094-CNF
نویسندگان
حسین معافی *
دانشگاه فرعنگیان راک
چکیده مقاله
آشنایی با کاربردهای هوش مصنوعی چت جی‌پی‌تی و متاورس و بررسی تحولات پداگوژی با پیشرفت این فناوری‌های جدید از اهداف اصلی این پژوهش است. در این مطالعه موردی که در بهمن 1401 انجام شده است از مقالات نمایه شده در پایگاه‌های اطلاعاتی اشپرینگر، گوگل‌اسکولار، ساینس دایرکت، اریک، اسکوپوس و برخی از سایت‌های خبری معتبر استفاده شده است. مجموعه مقالات و کتاب‌های بررسی شده در این تحقیق 28 منبع هستند که در سال‌های اخیر در قالب پژوهش‌های کمی و کیفی در موضوع متاورس و هوش مصنوعی انجام شده است. چت جی‌پی‌تی رباتی هوشمند است که همانند یک انسان کامل و با‌سواد در همه زمینه‌ها، به سؤالات شما به هر زبان زنده دنیا که بپرسی، پاسخ می-دهد. حل معادلات ریاضی، نوشتن شعر، متن سخنرانی و مقاله‌های علمی، برنامه‌نویسی و شرکت در آزمون‌های سخت، برخی از کارهایی است که این ربات انجام می‌دهد. رشد و گسترش فناوری‌های جدید مانند متاورس و هوش مصنوعی، پداگوژی را متحول خواهد کرد. یافته‌های پژوهش روند‌های احتمالی آموزش با متاورس در آینده را بیان می‌کند و پیش‌بینی‌هایی نیز در حوزه آموزش و پداگوژی ارائه کرده است. پرواضح است که برنامه‌های درسی (هدف، محتوا، روش و ارزشیابی) نیز باید با این تغییرات‌، اصلاح و بازسازی شوند. مربیان و فراگیران و خانواده‌ها نیز باید با دنیای جدید متاورس و با مزایا و محدودیت‌های آن بیشتر آشنا شده و نگرش مثبتی به تأثیر این فناوری در زندگی داشته باشند؛ بنابراین شایسته است که همه جوامع آمادگی‌های لازم را برای مواجهه با این فناوری‌ها داشته باشند.
کلیدواژه ها
پداگوژی، هوش مصنوعی، چت جی‌پی‌تی، متاورس
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی