بررسی اثر بخشی پروژه های کار و فناوری در کسب مهارت های علمی دانش آموزان متوسطه اول با تاکید بر سند تحول بنیادین: مطالعه موردی استان هرمزگان
کد مقاله : 1093-CNF
نویسندگان
مرجان معیری *
استادیارگروه آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
این مطالعه، به دنبال بررسی میزان اثر بخشی پروژه های کار و فناوری در کسب مهارت های علمی دانش آموزان متوسطه اول براساس سند تحول بنیادین بود. پژوهش با روش کیفی و با نظام کدگذاری استقرایی ابه انجام رسید.جامعه مورد مطالعه مدیران ،دانش اموزان ودبیران مقطع متوسطه اول استان هرمزگان بودند. نمونه گیری با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند با رعایت اصل اشباع شدگی و حداکثر تنوع انجام شده که با 15 نفر به اشباع رسیده است. تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان می دهد، در پاسخ به سوال های چهارگانه‌ی این پژوهش، به‌طور کلی دو دیدگاه موافق و مخالف در مورد اثربخشی نقش پروژه های کار و فناوری در کسب مهارتهای علمی فراگیران وجود دارد. درخصوص زمینه های لازم برای ارتقا سطح مهارت دانش آموزان، پنج زمینه علمی فناوری، مالی، اخلاقی، انگیزشی و هنری موردنیاز است. چهار ساحت اقتصادی حرفه ای، علمی، زیباشناختی و زیست بدنی در سند تحول بنیادین به پروژه های کار و فناوری مربوط است. چهار مقوله کمبود امکانات، عدم مناسبت سازی، ضعف علمی و بی انگیزگی موجب شده اند دبیران کار و فناوری به طور کامل از کتاب موردنظر استفاده نکنند. در این میان کمبود امکانات بیشترین بسامد را داشته و مولفه های عدم مناسب سازی، ضعف علمی و بی انگیزگی در درجات بعدی قرار دارد.
کلیدواژه ها
کتب کار و فناوری، سند تحول بنیادین ،فناوری ،مهارت
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی