واکاوی چالش های آموزش الکترونیکی در دانشگاه های علوم پزشکی
کد مقاله : 1087-CNF
نویسندگان
سعید شریفی رهنمو *1، مرتضی شاه مرادی2، فائزه نورمحمدی3، دنیا امانی3، مریم بهمن3، نسترن مهتریان3
1دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
2استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه سید جمال الدین اسدآبادی، همدان، ایران.
3کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه سیدجمال الدین اسدآبادی، همدان، ایران
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف واکاوی چالش‌های آموزش الکترونیکی در دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام پذیرفت. این پژوهش، یک پژوهش کیفی با رویکرد تحلیل محتوا از نوع مقوله‌بندی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش را اساتید وکارشناسان بخش یادگیری الکترونیکی دانشگاه‌های علوم پزشکی سطح شهر تهران تشکیل دادند که از روش نمونه‌گیری هدفمند برای انتخاب آنها استفاده شد و تعداد « 8 نفر» به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش نیز مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. برای تحلیل یافته‌های حاصل از مصاحبه نیز از روش تحلیل محتوا به شیوه مقوله بندی استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که بیشترین آسیب نظام یادگیری الکترونیکی دانشگاه‌های علوم پزشکی مربوط به عامل آموزشی و کمترین آسیب مربوط به عامل ارزشیابی می‌باشد. بنابراین با توجه به یافته‌های پژوهش، نظام یادگیری الکترونیکی دانشگاه‌های علوم پزشکی به عنوان یک نظام نوین در عرصه آموزش و یادگیری، دارای آسیب‌های متعددی است و دانشگاه‌های علوم پزشکی باید سعی کنند تا با شناسایی آسیب‌های هر بخش نظام یادگیری الکترونیکی، نسبت به رفع آسیب‌ها اقدام نمایند و زمینه پیشرفت این نوع آموزش در علوم پزشکی را فراهم نمایند.
کلیدواژه ها
چالش، یادگیری، آموزش الکترونیکی، دانشگاه علوم پزشکی.
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه شفاهی