اثر بخشی پداگوژی تلفیقی با تأکید بر آموزش چند رسانه ای بر انگیزش پیشرفت درس تاریخ دانش آموزان نابینا
کد مقاله : 1086-CNF
نویسندگان
حسین سراوانی *
آموزش وپرورش استثنایی
چکیده مقاله
یکی از جذاب ترین دروسی که دانش آموزان نابینا در دوره های متفاوت تحصیلی کسب معلومات می کنند درس تاریخ می باشد.هدف از این پژوهش، اثر بخشی پداگوژی تلفیقی با تأکید بر آموزش چند رسانه ای بر انگیزش پیشرفت درس تاریخ دانش آموزان نابینا دوره اول متوسطه شهر تهران می باشد.جامعه آماری شامل همه دانش آموزان پسر نابینای دوره اول متوسطه شهر تهران می باشد که به شیوه نمونه‌گیری تصادفی تعداد 20 نفر انتخاب و در دو گروه کنترل و آزمایش به شیوه تصادفی ساده جایگزین شدند.ابزار گردآوری داده‌ها آزمون انگیزش پیشرفت ولرند(1991)بود.داده‌ها با استفاده از آزمون t مستقل و تحلیل واریانس چند متغیره مورد تحلیل قرار گرفت.یافته‌ها نشان داد بین گروه آزمایش و کنترل در پس آزمون تفاوت معنی‌دار یافت شد(P=0/001)همچنین بین گروه‌ها از لحاظ انگیزش درونی در خرده مقیاس‌های انجام کار(008/0 p=)و فهمیدن(006/0 p=)تنظیم همانندی سازی(p=0/010)و بی انگیزگی(p=0/001)از خرده مقیاس انگیزش پیشرفت،تفاوت معنی‌دار یافت شد ولی این تفاوت‌ها در خرده مقیاس انگیزش درونی برای تجربه تحریک و انگیزش بیرونی برای تنظیم درونی شده و بیرونی شده معنی‌دار نشد.با توجه به ارتباط مثبت معنی‌دار بین متغیرهای مورد بررسی روش آموزش چند رسانه‌ای به منظور ارتقای انگیزش پیشرفت پیشنهاد می‌شود.هنر معلم استفاده از روشهای گوناگون تدریس و دانش تدریس جهت فهماندن و تلاش حداکثری برای عینی کردن مفاهیم و فصول درس تاریخ به دانش آموزان نابینا می باشدکه بر اساس نتایج این پژوهش استفاده از تدریس چندرسانه ای همراه بازدید میدانی که پداگوژی تلفیقی یاد شده اثربخشی قابل توجهی در یادگیری درس تاریخ داشته باشد
کلیدواژه ها
پداگوژی تلفیقی،آموزش چند رسانه ای،انگیزش پیشرفت،دانش آموز نابینا،درس تاریخ
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی