بررسی نگرش دبیران نسبت به تأثیر آموزش آنلاین در یادگیری دانش‌آموزان؛ مطالعه موردی: مدارس متوسطه دوم شهرستان محمودآباد
کد مقاله : 1085-CNF
نویسندگان
مرتضی حیدری *، مکرم بابلی، سیده زهرا رضوی
دبیر جغرافیای شهرستان محمودآباد
چکیده مقاله
هدف از انجام این پژوهش، بررسی نگرش دبیران نسبت به تأثیر آموزش آنلاین در یادگیری دانش-آموزان در دوران کرونا بوده است. تحقیق حاضر از بُعد هدف کاربردی و به لحاظ روش به صورت توصیفی-تحلیلی است. شیوه جمع‌آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای است و گردآوری داده ها براساس پرسشنامه بوده است. برای بررسی نگرش دبیران نسبت به تأثیر آموزش آنلاین در یادگیری دانش آموزان از پرسشنامه 27 سؤالی شامل 10 سؤال در حیطه شناختی، 11 سؤال در حیطه عاطفی و 6 سؤال در حیطه روانی-حرکتی استفاده شد و روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفته است. جامعه آماری شامل تمام دبیران متوسطه دوم شهرستان محمودآباد است که از طریق نمونه گیری شخصی، 100 نفر از دبیران متوسطه دوم به عنوان حجم نمونه تعیین شده است. به منظور تحلیل و استنتاج پرسشنامه ها، از آزمون های تی تک نمونه ای با ارزش آزمون 2.5، تی مستقل، ANOVA و Tukey استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داد یادگیری آنلاین از منظر دبیران، اثربخشی مطلوبی داشته است. بررسی وجود تفاوت نگرش نسبت به اثربخشی یادگیری میان دبیران مرد و زن، نشان داد که تنها در حیطه رفتاری، تفاوت معناداری میان دبیران مرد و زن وجود ندارد (1.937-=t) و در حیطه های شناختی و عاطفی و کلی (هر سه حیطه)، میانگین دبیران زن در برآورد اثربخشی یادگیری آنلاین بیشتر است؛ همچنین دبیران با سابقه تدریس بین 10 الی 19 سال، نسبت به سایر پاسخگویان، دارای میانگین کمتری در برآورد اثربخش بودن یادگیری آنلاین بوده اند.
کلیدواژه ها
دبیر، آموزش آنلاین، دانش آموز، محمودآباد
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه شفاهی