استانداردهای بین المللی کاربرد فناوری برای توسعه حرفه ای دانشجو معلمان
کد مقاله : 1076-CNF
نویسندگان
کبری احمدوند *1، زهرا تقی زاده قوام2، عباس عبدلی3، فریبا احمدوند4
1فلسفه تعلیم وتربیت - گروه علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی
2گروه مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد خرم
3گروه مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد خرم آباد
4آموزش وپرورش تهران
چکیده مقاله
با توجه به تأثیر فناوری در نظام‌های آموزشی، دانشگاه فرهنگیان باید با بهره‌گیری از آن‌ در جهت افزایش کیفیت آموزش‌های خود گام بردارد تا بتوانند معلمانی کارآمد جهت ارائه آموزش‌های خود تربیت کنند. معلم به‌عنوان یکی از عناصر اساسی برنامه ‌درسی در اثربخش سازی آموزش و تسهیل یادگیری نقش موثری داردمعلمان به عنوان یکی از اجزای پیچیده اکوسیستم مدرسه باید بتوانند انتظارات ذی‌نفعان مختلف را برآورده سازند و از تحولات اجتماعی و تغییرات آینده درک عمیقی داشته باشند بنابراین معلمان باید به ‌طور مداوم به دنبال روزآمدسازی دانش و مهارت‌هایشان باشند و توسعه‌حرفه ای خود را بهبود بخشند. حوزه توسعه‌حرفه‌ای معلم جنبه های مختلف فناوری مربوط به آموزش و تدریس را شامل می‌شود هدف پژوهش حاضر، ارایه استانداردهای بین المللی کاربرد فناوری برای توسعه حرفه ای دانشجو معلمان می باشد. برای رسیدن به این هدف از روش مطالعه مبانی نظری و بررسی محتوایی اسناد بین المللی از جمله اسناد یونسکو، سیسکو، اینتل، انجمن بین المللی فناوری آموزشی استفاده شده استاستانداردهای بین المللی مطرح در حوزه فناوری آموزشی عبارتند از؛ استانداردهای یونسکو،استانداردهای انجمن بین المللی فناوری آموزشی، استانداردهای ملی فناوری ‌‌در آموزش در اسنادبالادستی ملی از جمله سند تحول بنیادین آموزش وپرورش نیز تاکید مشخصی بر استفاده از فناوری در آموزش و توسعه حرفه‌ای معلمان شده است. با توجه به تغییر نظام‌های آموزشی دنیا و ضرورت استفاده از فناوری در آموزش، به سیاست گذاران، توصیه می شود متناسب با استانداردها، ضمن ارایه آموزش های باکیفیت، زیرساخت های لازم را برای استفاده هدفمند از استانداردهای مذکور در آموزش دانشجو معلمان فراهم نمایند
کلیدواژه ها
استاندارد، فناوری، توسعه حرفه ای، دانشجو معلمان
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه شفاهی