بحران ها و چالش های پداگوژیکی آموزش مجازی دانش آموزان دبیرستان های متوسطه اول و دوم در دوره شیوع کووید19
کد مقاله : 1069-CNF
نویسندگان
رحیم محجوب *1، فرناز فضلعلی2، یلدا نورالهی2، فاطمه عباسیان2، کیمیا خلیلی2
1استاد مدعو دانشگاه فرهنگیان، مدیریت امور پردیس های استان قزوین، ایران
2دانشجوی کارشناسی پیوسته دبیری آموزش کار و فناوری، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید بنت الهدی صدر، قزوین، ایران
چکیده مقاله
بحران کرونا چالش اساسی در تمام بخش‌های اجتماع ایجاد کرده است. یکی از این حوزه‌ها امر تعلیم و تربیت و آموزش بود به دلیل مسری بودن و شیوع بالای بیماری توسط کرونا ویروس، اکثر مدارس با تغییر در شیوه‌های آموزش حضوری به نظام آموزش و یادگیری الکتریکی و آموزش آنلاین روی‌ آوردند. انسان‌ها در جوامع زندگی می‌کنند و هر جامعه دارای فرهنگ خاصی می‌باشد.
ویروس کرونا آموزگاران را برای تدریس در خانه تقویت کرد. یادگیری آنلاین به اندازه یادگیری سنتی کلاس مؤثر است. اینکه یک دانش‌آموز چگونه یا چقدر خوب یاد می‌گیرد با کیفیت آموزش آنلاین مشخص می‌شود؛ اما این پیامدها با توجه به شرایط برخورداری از امکانات در مناطق مختلف متفاوت است. در راستای چالش‌های کرونا تحقیقات مختلفی صورت گرفته پژوهش‌های مختلفی از جمله تحقیق (قلم کاریان و چهرازی، 1399)، (طالب‌زاده، 1399)، (حسینی و دیوسالار، 1399)، (دارایی و همکاران، 1399)، (این، 2018) و (یولیا، 2020) در مورد مزایا و معایب آموزش مجازی در مدارس، انجام گرفته است، اما خلأ پیامدهای کرونا در مورد آموزش در مناطق مرزی دارای خرده‌فرهنگ به علت عدم پرداخته شدن یا کمتر پرداخته شدن کاملاً احساس می‌شود. به همین دلیل پژوهشگر بر آن است که بررسی چالش‌های پداگوژیکی معلمان مدارس راهنمایی و دبیرستان در آموزش مجازی در دوره گسترش بحران کرونا بپردازد.
کلیدواژه ها
ش های پداگوژیکی، معلمان مدارس، آموزش مجازی، بحران کرونا، مناطق مرزی.
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر