تربیت معلم و تلفیق فناوری در کلاس درس مبتنی بر دو الگوی SQD ،TPACK |
کد مقاله : 1065-CNF |
نویسندگان |
عصمت مطهرنژاد * گروه علوم تربیتی، پردیس فاطمه زهرا، دانشگاه فرهنگیان، اهواز. ایران |
چکیده مقاله |
برای استفاده موثر معلمان از فناوری و تلفیق آن درآموزش و تدریس، آنها نیازمند دانستن نحوه شکل دهی فعالیتهای آموزشی هستند که در آن دانش فناوری، دانش پداگوژیک و دانش محتوایی به شکل موثری با هم یکپارچه شوند. بنابراین لازمه رسیدن به این هدف گنجاندن برنامه های آموزشی اثربخش دردوره های رشد حرفه ای معلمان شاغل و تربیت معلمان آینده است و مدل های مختلفی برای رسیدن به این هدف طراحی شده است. این مطالعه از نوع پژوهشهای مروری است و هدف اصلی آن تاکید بر توانمندسازی معلمان پیش از خدمت در زمینه تلفیق فناوری درآموزش به عنوان یک صلاحیت حرفه ای مهم از طریق کاربرد عملی الگوها و چارچوب های شناخته شده در این زمینه است. در ادبیات موضوع به الگوها و چارچوبهای نظری بیشماری برای این تلفیق اشاره شده است.چارچوبTPACK انواع دانش مورد نیاز معلمان برای تلفیق موفقیت آمیز فناوری در آموزش را ارائه میدهد. در این مطالعه راهبردهای توسعه TPACK در قالب الگوی SQD توضیح داده شده است. یافته های پژوهشی از اثربخشی این برنامه ها حمایت میکنند. |
کلیدواژه ها |
"تلفیق فناوری"، " تربیت معلمان آینده"، "معلمان پیش از خدمت"، "الگوهای تلفیق"، "صلاحیت حرفه ای" |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |