بررسی تجارب زیسته معلمان مقطع ابتدایی در استفاده از فناوری و تکنولوژی آموزشی
کد مقاله : 1056-CNF
نویسندگان
کتایون حمیدی زاده *1، مائده دارابی2
1گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی
2آموزگار مقطع ابتدایی شهرستان تفرش
چکیده مقاله
پژوهش حاضر باهدف بررسی تجارب زیسته معلمان مقطع ابتدایی در استفاده از فناوری و تکنولوژی آموزشی صورت گرفت. به همین منظور از رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی استفاده شد. از میان آموزگاران مقطع ابتدایی استان‌های مرکزی و سمنان، با روش نمونه‌گیری هدفمند 18 نفر انتخاب شدند. اطلاعات با مصاحبه نیمه سازمان‌یافته جمع‌آوری شد و با کدگذاری های باز و محوری مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. نتایج بررسی‌ها در 4 مضمون اصلی (مزایای تکنولوژی آموزشی، تکنولوژی آموزشی در دروس مختلف، یادگیری دانش‌آموزان و تکنولوژی آموزشی در ارزشیابی) و 11 مضمون فرعی قرار گرفت. نتایج بررسی‌ها حاکی از آن است که برای کاربر فناوری و تکنولوژی آموزشی می‌بایست اهمیت بیشتری قائل شد و مزایای کاربرد فناوری در آموزش بیشتر از چالش‌هایی است که معلمان برای آن مطرح می‌نمایند. لازمه‌ی موفقیت در این امر بنا بر تجارب معلمان، داشتن رویکرد مثبت به فناوری، افزایش آگاهی و توانایی در استفاده از تکنولوژی می‌باشد. البته محدودیت‌هایی نظیر امکانات مدارس را از مهم‌ترین چالش‌های کاربرد فناوری ذکر کرده‌اند که می‌بایست جهت رفع آن اقدامات لازم صورت گیرد.
کلیدواژه ها
واژه‌های کلیدی: تجارب زیسته، مقطع ابتدایی، فناوری، تکنولوژی آموزشی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر