بررسی مؤلفه های تکنولوژی تربیتی مبتنی بر نگرش سیستمی
کد مقاله : 1053-CNF (R1)
نویسندگان
نیکی نیروزاده *1، حسن رحیمی2، ام البنین زارعی کردشولی3
1علوم انسانی، روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، بوشهر، ایران
2علوم انسانی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
3دانشجو رشته امور پرورشی و مشاوره، بوشهر، ایران
چکیده مقاله
در عصر کنونی همزمان با رشد و توسعه روزافزون تکنولوژی، یکی از چالش های مهم انطباق، متناسب سازی و به روز رسانی محتواها و روشهای تربیتی با نیازهای فراگیران است. تکنولوژی تربیتی به عنوان یکی از عوامل مؤثر در برنامه های تربیتی بر اساس نگرش سیستمی جهت دستیابی به اهداف، تسهیل سازماندهی، بکارگیری منابع یادگیری و فراگردهای تربیتی بشمار می رود. در همین راستا این پژوهش با هدف بررسی مؤلفه های مبتنی بر اصول، مفروضه ها و راهبردهای رویکرد سیستمی در برنامه های تربیتی طراحی شده است. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی است که پس از مطالعه و کنکاش عمیق با چشم اندازی نو و تازه به استفاده از فناوری در برنامه های تربیتی پرداخته شده است. براساس رویکرد سیستمی توجه به ابعاد چندگانه انسانی، فن افزاری و ابزار اطلاعات به همراه راهبردهای برخاسته از نظریات روان شناختی، ارزش ها، هدفها و روشهای متنوع در قالب چند رسانه ای و یک ساختار ارتباطی معنادار می تواند مسیر دستیابی به مقاصد برنامه های تربیتی را تسهیل نماید.
کلیدواژه ها
تکنولوژی تربیتی، رویکرد سیستمی، مؤلفه های تربیتی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر