مطالعه تطبیقی کاربرد فناوری در ارزشیابی کشورهای ایران و ژاپن
کد مقاله : 1052-CNF
نویسندگان
مرتضی شاه مرادی *1، زهرا عباسی2، ناصر رجبی2
1عضو هیات علمی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه سید جمال الدین اسد آبادی، همدان.
2دانشجوی کارشناسی رشته علوم تربیتی دانشگاه سید جمال الدین اسد آبادی
چکیده مقاله
هدف مقاله حاضر بررسی تطبیقی کاربرد فناوری در ارزشیابی کشورهای ایران و ژاپن بود. این پژوهش با استفاده از روش تطبیقی انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر، مقالات و منابع علمی مرتبط با ارزشیابی ایران و ژاپن می باشد، ابزار این پژوهش تحلیل متنی بوده است. یافته های پژوهش حاضر نشان داد که مهم ترین ویژگی های نظام ارزشیابی ایران شامل: نظام ارزشیابی ملی و متمرکز، ارزشیابی تکوینی یا مستمر، استفاده از ارزشیابی پرسش-روش محور می باشد و در مقابل مهم ترین ویژگی های نظام ارزشیابی در کشور ژاپن شامل نظام ارزشیابی مدرسه محور، استفاده از ارزشیابی های ورودی، تکوینی، پایانی و هماهنگ و نظام ارزشیابی فعالیت محور است. در نتیجه میتوان گفت کاربرد ابزارهای فناورانه و تاکید بر آن ها باید در راستای هدف های پداگوژیک صورت گیرد و نکته مهم تر اینکه تحقق هدف های پداگوژیک در گرو استفاده مناسب از ابزارها، وسایل و قابلیت های فناورانه است.
کلیدواژه ها
مطالعه تطبیقی، فناوری، ارزشیابی، ایران، ژاپن.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر