استفاده از فناوری واقعیت افزوده در آموزش: مرور نظام مند داده ها
کد مقاله : 1050-CNF
نویسندگان
محمد خسروی طناک *
آموزش و پرورش شهرستان بیرجند و دانشگاه شهید بهشتی تهران
چکیده مقاله
تحول در کلاس درس به دلیل ظهور فناوری های جدید نیازمند تغییر در آموزش سنتی است. واقعیت افزوده می‌تواند راه حلی برای چنین تغییرات اموزشی جهت ایجاد محیط جدید یادگیری باشد. هدف تحقیق حاضر بررسی استفاده از فناوری واقعیت افزودع در آموزش و مزایا و معایب به‌کارگیری و میزان تأثیر آن بر جنبه های مختلف اموزشی از جمله یادگیری است. این تحقیق یافته هایی را که از مرور نظام مند تحقیقات درباره استفاده از فناوری واقعیت افزوده در آموزش به دست امده است را ارائه می‌دهد. جست و جوی نظام مند با توجه به کلمات کلیدی به 90 تحقیق رسید که در نهایت 28 تحقیق منطبق با معیارها جهت تحلیل عمیق تعیین گردید. تحلیل تحقیق های انتخاب شده نشان داد که استفاده از فناوری واقعیت افزوده در آموزش تأثیر مثبتی بر یادگیری و پیشرفت تحصیلی، یادگیری مشارکتی، اشتیاق و رضایت تحصیلی دارد و از مهم ترین چالش‌های این فناوری عدم آشنایی معلمان و عدم وجود زیرساخت های لازم برای استفاده بودند. با توجه به تحلیل یافته های تحقیقات انتخاب شده نتیجه گرفته می‌شود که نظام آموزشی می توانند به طور مؤثر از این فناوری استفاده کنند.
کلیدواژه ها
واقعیت افزوده، فناوری، آموزش، یادگیری
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه شفاهی