واکاوی نقش شبیه ساز‌های تعاملی در فرآیند آموزش و یادگیری دانش‌آموزان ابتدایی
کد مقاله : 1046-CNF
نویسندگان
منیره فلاح *
دانشگاه ازاد علوم و تحقیقات
چکیده مقاله
امروزه با توسعه وب و ایجاد بستر مبتنی بر وب و رایانش ابری ، آموزش های مبتنی بر وب توسط شبیه های مبتنی بر وب ، مسیر یادگیری با کیفیت را فراهم کرده است. از این رو این پژوهش با هدف واکاوی نقش شبیه ساز‌های تعاملی در فرآیند آموزش و یادگیری دانش‌آموزان ابتدایی انجام شده است.
روش: این مقاله از نوع مروری و کتابخانه‌ای است. در تدوین آن از جستجوهای اینترنتی با استفاده از موتورهای جستجوگر و در پایگاه داده‌های معتبر ازجمله Magiran, Noormags, Scientific Information Database,Science Direct,Google Scholar و مطالعات کتابخانه‌ای در کتب و مقالات علمی منتشره، استفاده شده است.
یافته ها : با بررسی نتایج حاصل از به کار گیری شبیه ساز هایی مانند phet ، Algodoo، میزان اثر بخشی در امر یادگیری با به کار گیری محیط تعاملی و گرافیکی این شبیه ساز ها از یک سو و از سوی دیگر قابلیت در دسترس پذیری و هزینه اندک این محیط های آموزشی ، تمایل فراگیران و آموزش دهندگان در استفاده از این نوع محیط های تعاملی دوچندان نموده است.
نتیجه گیری:با بهره گیری از تکنولوژی روز و تلفیق آن با آموزش می توان از نتایج بهتر و بازخوردی در سطح بالاتری در آموزش داشت. استفاده از شبیه ساز های علاوه بر محیط گرافیکی و ساده نه تنها فراگیران را دریافت مفاهیم کمک می کنند بلکه امر آموزش را برای آموزش دهندگان ساده تر و ارزان تر نموده است. مهمترین بخش میزان رضایت و بهره برداری فراگیران بوده که نتایج قابل توجه در زمینه بیان شده است.
کلیدواژه ها
آموزش مجازی، شبیه ساز تعاملی، آموزش مبتنی بر وب ، یادگیری انلاین
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر