واکاوی آسیب‌های اجتماعی تلفن همراه از منظر دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان
کد مقاله : 1037-CNF
نویسندگان
محمد علی پور *1، عمران بالو2، عبدالطیف بلوچ2، مجتبی صندوقی3
1مدرس دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
2دانشجوی کارشناسی راهنمایی و مشاوره دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
3کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر، گرایش نرم افزار، دانشگاه علوم وتحقیقات تهران.
چکیده مقاله
هدف از پژوهش حاضر واکاوی آسیب‌های اجتماعی تلفن همراه از منظر دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان است. روش پژوهش حاضر کیفی از نوع پدیدار شناسی بود. مشارکت کنندگان در این پژوهش دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر بیرجند بودند‌. با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند تعداد هفت نفر از دانشجو معلمان به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند داده‌های استخراج‌ شده از مصاحبه‌ها به روش هفت مرحله‌ای کلایزی مورد تجزیه ‌و تحلیل قرار گرفت. جهت اعتباربخشی به یافته‌ها از ملاک چهارگانه گوبا و لینکلن استفاده شد. تجارب دانشجو معلمان در قالب هفت مضمون اصلی تولید، مدیریت و انتقال مطالب آموزشی، آسیب های روانی، جسمی و فرهنگی، اطلاع یافتن از اخبار منفی و شایعات، اتلاف و هدر دادن وقت، بی بند و باری های جنسی و آسیب به کودکان دسته بندی شد. با توجه به یافته های پژوهش به نقش انکار ناپذیر آسیب‌های تلفن همراه در ابعاد مختلف زندگی می‌توان اشاره کرد اما با آگاهی و همچنین فرهنگ استفاده از تلفن همراه می‌توان به کاهش آسیب ها منجر شد نحوه صحیح استفاده کردن تلفن همراه باید به گونه ای باشد که در وقت استفاده از تلفن همراه کارگشا باشد و موجب تسهیل امورات و بدور از اعتیاد به آن شود و از هدر رفتن زمان جلوگیری کند.
کلیدواژه ها
آسیب‌های تلفن همراه، دانشجو معلمان ، دانشگاه فرهنگیان ، گوشی موبایل
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر