بررسی نقاط قوت و ضعف، تهدیدها و فرصت های آموزش معکوس(ترکیبی) از دیدگاه معلمان |
کد مقاله : 1033-CNF |
نویسندگان |
فریدون یزدانی1، زهرا فتاح زاده *2 1دانشگاه پیام نور اراک 2دانشگاه پیام نور |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر بررسی نقاط قوت و ضعف، تهدیدها و فرصتهای آموزش معکوس(ترکیبی) از دیدگاه معلمان است. روش پژوهش تحلیلی و پدیدارشناسی می باشد. یافتههای پژوهش نشان داد که از نقاط قوت آموزش معکوس عبارتند از: هم به روش همزمان و هم به روش غیر همزمان اتفاق می افتد، اجازه یادگیری خود آموز را می دهد.، به محتوای پیام تمرکز دارد.، باعث تسهیل کار مشارکتی می شود.، به راحتی می تواند مکالمات متنی الکترونیکی را ذخیره کند. انواع گوناگون تعامل را امکانپذیر می سازد، امکان به کارگیری رویکرد ساختن گرایی در یادگیری را می دهد. از نقاط ضعف این آموزش عبارتند از: کمبود سرنخ های شنیداری یا تصویری، اعتماد بیش از حد به ارتباط مبتنی بر متن، نیاز به زیر ساختار که ممکن است گران باشد، نیاز به یادگیرندگان با انگیزش بالا دارد، پاسخ های زیاد می تواند به هرج و مرجی از تبادلات پیامی تبدیل شود، نیازمند زمان، منبع و مهارت زیادی است، کمبود مشارکت اجتماعی. از فرصت های این آموزش عبارتند از: تسهیل ارتباط و تعامل بین یادگیرندگان و آموزشیاران، تعامل بیشتر، آسان بودن به روز کردن محتوا: سیستم مدیریت دوره ، مدیریت کلاسی دارای انعطاف. از تهدیدهای این نوع آموزش نیز عبارتند از: آهستگی، هزینه بالا، عدم شهود، غیرنظامند بودن. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش معکوس(ترکیبی) علیرغم نقاط قوت و فرصتهایی که می تواند ایجاد کند دارای ضعفها و تهدیدهایی است که باید با علم و آگاهی از آن استفاده نمود. |
کلیدواژه ها |
آموزش معکوس، فناوری های نوین، تعلیم و تربیت، معلمان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |