نقش رابط توانمندی استادان دانشگاه فرهنگیان بر کاربرد یادگیری الکترونیک |
کد مقاله : 1029-CNF |
نویسندگان |
فریناز صناعی *1، افرا صناعی2، محمد پاک سرشت3 1گزوه علوم تربیتی،پردیس شهید مفتح،دانشگاه فرهنگیان،تهران،ایران 2مربی،کارشناس ارشد عمران،دانشگاه آزاد واحد غرب 3پردیس شهید مفتح /عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان،دکتری تخصصی فلسفه تعلیم و تربیت |
چکیده مقاله |
مقدمه: در عصرکنونی یادگیری الکترونیک جایگاه بسیار خاص دربستر آموزش دارد. اگرچه معلمان واساتید کاربران اصلی فناوری در آموزش هستند، مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش رابط توانمندی اساتید دانشگاه فرهنگیان بر رابطه بین امکانات آموزشی و ماهیت دروس در استفاده از یادگیری الکترونیک انجام شد. روشها: مطالعه مقطعی حاضر با رویکرد همبستگی پیش بینی کننده در یک نمونه 80 نفری از استادان دانشگاه فرهنگیان در سال 1400 انجام شد. این اساتید نقطه نظراتشان را در خصوص امکانات، ماهیت دروس، توانمندی استاد و کاربرد یادگیری الکترونیک را براساس پرسشنامه امکان سنجی آموزش الکترونیک در گروه آموزشی خود،مطرح کردند. سپس اثرات مستقیم و غیرمستقیم این عوامل به کمک یک مدل تحلیل مسیر مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج: برخلاف ماهیت دروس، امکانات یادگیری الکترونیکی به صورت مستقیم میتواند کاربرد یادگیری الکترونیک را پیش بینی کند(β=0/18 فاصله اطمینان %95 :015/0-580/0 ). این تأثیر با وجود نقش رابط توانمندی اساتید تقویت شده و متغیر توانمندی اساتید به عنوان یک متغیر رابط نسبی باعث تقویت مدل نهایی مطالعه گردید(β=0/28 فاصله اطمینان %95 : 050/0-480/0 ). نتیجه گیری: یافته ها نشان دهنده اهمیت نقش متغیر رابط توانمندی اساتید در به کارگیری یادگیری الکترونیک است. پس وجود ابزار وامکانات یادگیری الکترونیک و ماهیت دروس یک رشته برای پیش بینی میزان کاربرد یادگیری الکترونیک، کافی نیست. لذا پیشنهاد می شود که برای توسعه یادگیری الکترونیک علاوه بر تهیه زیر ساختها به توانمندسازی استادان، اهتمام خاص-شود. |
کلیدواژه ها |
یادگیریالکترونیک،آموزش مجازی،توانمندی اساتید،فناوری اطلاعات و ارتباطات |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |