واکاوی تاثیر جهانی شدن بر رشد سیستم های آموزش مجازی دانشگاه های ایران در دوران ویروس کرونا |
کد مقاله : 1015-CNF |
نویسندگان |
معصومه السادات ابطحی *1، سمیه ملکی2 1استادیار برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات 2دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی دانشگاه آزاد علوم تحقیقات |
چکیده مقاله |
جهانی شدن موجب ظهور فناوری های جدید، بویژه فناوری های مربوط به عرصه اطلاعات و ارتباطات در جهان شده است . این تحولات نیز دنیای جدیدی را شکل داده و به ظهور رسانده که از قسمتهای متعادلی تشکیل شده است. آموزش مجازی به عنوان یکی از مؤلفه های مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات شناخته شده است که در همه ابعاد سیستم آموزش و پرورش نقش اساسی دارد. هدف از این مطالعه کیفی، واکاوی تاثیر جهانی شدن بر رشد سیستم های آموزش مجازی دانشگاه های ایران در دوران کرونا از دیدگاه معلمان و دانشآموزان است. مراحل تحقیق در دو مرحله انجام شده است: اولاً ، یک بررسی جامع از ادبیات به منظور تدوین چارچوب نظری انجام شده است. ثانیا ، یک مصاحبه بدون ساختار برای اعتبارسنجی چارچوب نظری انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان و معلمان درگیر در فرآیند آموزش-یادگیری در آموزش مجازی در ایران است. تعداد 30 معلم و دانش آموز به طور هدفمند در این مطالعه انتخاب و شرکت کردند. یافته ها نشان داد که بین جهانی سازی و توسعه آموزش مجازی تعامل وجود دارد. تأثیر جهانی شدن و آموزش مجازی بر یکدیگر متقابل است ، یعنی ، در حالی که جهانی سازی منجر به گسترش آموزش مجازی می شود ، همزمان ، آموزش مجازی نیز بر توسعه فرایند جهانی سازی تأثیر می گذارد. پیامدهای مؤسسات تحقیقاتی ، سیاست گذاران آموزش و پژوهشگران آموزشی مورد بحث قرار گرفت. |
کلیدواژه ها |
واکاوی، جهانی شدن، آموزش مجازی، دانشگاه های ایران، دوران کرونا. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |