ارزشیابی کیفیت برنامه های آموزشی تلویزیونی در درس علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی |
کد مقاله : 1006-CNF |
نویسندگان |
کیومرث تقی پور1، پریا برزگر *2 1گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز. ایران. 2گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران |
چکیده مقاله |
این پژوهش با هدف ارزشیابی کیفیت برنامه های آموزشی تلویزیونی در درس علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی از دیدگاه متخصصان آموزش در سالتحصیلی 1400-1401 انجام گرفت. نوع پژوهش ارزشیابانه میباشد. جامعه پژوهشی تمام جلسات تدریس تلویزیونی درس علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی می باشد که با روش نمونه گیری هدفمند تعداد 7 جلسه به عنوان نمونه جهت ارزشیابی انتخاب شد. در پژوهش حاضر، از ابزار محقق ساخته به منظور جمع آوری داده ها استفاده شد که ارزشیابی برنامه های آموزشی تلویزیونی توسط متخصصان تکنولوژی آموزشی و برنامه ریزی درسی و معلمان درس علوم تجربی انجام شد که برای بررسی پایایی ابزار از توافق بین ارزیابان استفاده شد که ضریب توافق بین 78/0 محاسبه گردید. از آزمون t تک نمونه ای برای تجزیه و تحلیل داده استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که کیفیت برنامه های آموزشی تلویزیونی در درس علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی، در مولفه مربوط به محتوا (97/4) و در مولفه مربوط به طرح تدریس (39/3) و در مولفه مربوط به بعد فنی (75/4) از مطلوبیت کافی برخوردار است. |
کلیدواژه ها |
ارزشیابی کیفیت، برنامه های آموزشی تلویزیونی، درس علوم تجربی، پایه پنجم ابتدایی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |