تاثیرات آموزش به شیوه مجازی در دوران کرونا در گسترش اعتیاد به فضای مجازی و بازی‌های اینترنتی بین نوجوانان و جوانان: مطالعه مروری
کد مقاله : 1002-CNF
نویسندگان
زهرا حسینی *
دانش آموخته کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور واحد همدان، همدان، ایران
چکیده مقاله
با ظهور ویروس کرونا، زندگی و سلامت میلیون ها انسان مورد تهدید قرار گرفته است. این بیماری همه‌گیر نه تنها میزان بالای مرگ و میر ناشی از عفونت ویروسی را به همراه دارد، بلکه باعث فاجعة روانی در کل نقاط جهان شده است. بر همین اساس پژوهش حاضر درصدد بررسی تاثیرات آموزش به شیوه مجازی در دوران کرونا در گسترش اعتیاد به فضای مجازی و بازی‌های اینترنتی بین نوجوانان و جوانان صورت گرفت. روش پژوهش حاضر از نوع مطالعه مروری (کتابخانه ای) است و مطالب جمع آوری شده برگرفته از سایت‌های پژوهشی مختلف فارسی و لاتین همچون اس آی دی، ساینس دایرکت، اسکوپوس، مگیران، گوگل اسکالر، پورتال علوم انسانی و پایان نامه های دانشگاهی می باشد. پژوهش‌های انجام گرفته شده نشان داده است استفاده بیش از حد از فضای مجازی نقش منفی در سبک زندگی ارتقادهنده سلامت نوجوانان و جوانان ایفا می‌کند. همچنین استفاده بیش از حد و بسیار کم از فضای مجازی نیز اضطراب افراد را بالا می‌برد. از آنجا که در دوران کرونا آموزش های تحصیلی کلا به صورت مجازی است بر همین اساس افراد بیشتر در فضای مجازی حضور دارند و همین عامل باعث اعتیاد به اینترنت آنها می شود. با توجه به اینکه اکنون شرایط شیوع ویروس کرونا به گونه‌ای است که بازی‌های واقعی به خصوص بازی‌های گروهی کودکان و نوجوانان را محدود کرده است، در نتیجه با شرایط کنونی به سمت بازی‌های رایانه‌ای و آنلاین می‌روند و فعالیت بیش از اندازه نوجوانان باعث اعتیاد به آن و به دنیاله آن نوجوانان دچار عوارض روانشناختی می‌شوند.
کلیدواژه ها
آموزش مجازی- اعتیاد به اینترنت- بازی های اینترنتی- کرونا
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر